Až 15 000 Kč za zpožděný let? Jde to!

Zpožděný let ve většině případů neznamená nic příjemného. Pokud ale znáte svoje práva, ve výsledku můžete získat peníze na celou další dovolenou. Mě se to povedlo velmi snadno a v následujícím článku vám poradím jak na to!

Cestování s lowcostovými aerolinkami s sebou často nese problémy a to nejčastěji ve formě zpoždění letu. Vzhledem ke směšně nízkým cenám je fajn k tomu přistupovat aspoň trochu sportovně a přiznat si, že ta služba je prostě není úplně kvalitní a že pokud ji využívám, beru na sebe určité riziko 🙂

Někdy jsou ale situace, kdy dané selhání přesáhne určitou míru tolerance a zpoždění je natolik velké, že vám to zkomplikuje život. A právě v tuhle chvíli není od věci znát svoje práva.

Evropská Unie dbá na ochranu spotřebitele a s ohledem na to vytvořila směrnici 261/2004, která aerolinkám ukládá povinnosti poskytovat náhrady při zpožděném nebo zrušeném letu. Má to celkem jednoduchá pravidla a podle toho, o jakou událost jde, máte nárok buď na občerstvení, ubytování nebo finanční náhradu.

V mém případě šlo o tu poslední možnost a v tomto článku se s vámi chci podělit o svou konkrétní zkušenost s žádostí o finanční náhradu u společnosti Ryanair a popsat vám, jak jsem v dané situaci postupoval.

Rozhodující je délka zpoždění

V mém případě šlo o cestu z Kanárských ostrovů do Česka s jedním mezipřistáním v Itálii. Na první část cesty jsem měl koupený let od Ryanairu, jenže ten byl nakonec zpožděný o 3,5 hodiny. Díky tomu jsem nestihl navazující spoj do Prahy s WizzAirem a následně tak byl nucen trávit 24 hodin na přestupním letišti v Bergamu a čekat zde na další spoj.

Jeden zcela zabitý den a k tomu nepříjemná zkušenost s pokusem o nocování přecpané v čekací hale, kde vám záměrně pouštějí hlasitou hudbu proti usnutí, mě nakonec dovedly k tomu, že nějaká kompenzace by vlastně přišla docela vhod 🙂

S ohledem na výše uvedenou směrnici zde bylo klíčové to, že zpoždění bylo další než 3 hodiny. Právě po takové době totiž na území EU vzniká nárok na finanční odškodnění (pokud nejde o nepředvídatelnou okolnost, kterou firma nedokáže ovlivnit). Výše odškodnění se pak NEurčuje podle původní ceny letenky (jak by možná někdo čekal), ale čistě podle délky daného letu a to následovně:

  • 250 € při vzdálenosti do 1500 km
  • 400 € při vzdálenosti od 1500 km do 3500 km
  • 600 € při vzdálenosti nad 3500 km

Jak na žádost o finanční náhradu

Každá aerolinka má trochu jiný způsob, jak na to. Ryanair má pro tuto situaci připravený speciální formulář na adrese https://eu261expenseclaim.ryanair.com, pomocí něhož lze žádat o náhradu. Ačkoliv jsem zde ale zadával všechny informace zcela správně, nechtělo mě to pustit dál s odůvodněním, že jsem zadal neplatné číslo letu.

(Tak trochu je podezírám z toho, že je to tam takto nastavené schválně, aby v tomto kroku většina lidí odpadla. Rád bych se mýlil a pokud jste se skrz to dostali, dejte mi prosím vědět do komentáře. To číslo jsem měl ale prostě dobře 🙂 )

Víc štěstí jsem měl až s tímto formulářem, kde jsem do komentáře popsal svůj let a informaci o jeho zpoždění. Následně jsem dodal, že podle dané směrnice žádám o vyplacení příslušné částky na svůj bankovní účet a doplnil požadovaná data pro provedení mezinárodní platby. Jako přílohu jsem vložil potvrzení ve formátu PDF, které mi předtím samo přišlo od dané společnosti na e-mail, a pro jistotu také screenshot letenky (z jejich mobilní aplikace).

Popravdě jsem nečekal valný úspěch, ale o to více jsem byl mile překvapený, když mi po necelých dvou dnech přišla zpráva, že žádost byla kladně vyřízena a že částka byla zaslána na můj účet. Zpráva navíc přišla zrovna na Štědrý den, takže to byl od Ryanairu vlastně celkem fajn vánoční dárek 🙂 V e-mailu mimochodem upozorňovali na to, že platba přijde do 28 dnů, ale na účet mi byla připsána už za necelé tři týdny.

Co napsat do formuláře

Pro inspiraci níže uvádím znění zprávy, kterou jsem firmě poslal já. Nejsem právník, ale nahlédl jsem do dané směrnice a pochopil jsem to tak, že nárok na dané odškodnění vzniká v případě, že se na ni v žádosti o kompenzaci odvoláváte. Teoreticky je tedy dobrý nápad se o ní v komentáři alespoň nějakým způsobem zmínit. A i kdyby to tak nebylo, aspoň to bude vypadat víc profi 😀


Dear Sir or Madam,

my flight nr. ██████ from LPA to BGY on ██/██/2017 was delayed for more than 3 hours. It was more than 1500 km long and therefore as amended by act Flight Compensation Regulation 261/2004 I am asking for refund 400 EUR to be send my account. Below please find my bank details.

Bank Name: ██████
Account Holder: █████ ███████
Account No.: ██████-██████████/████
IBAN: ████ ████ ████ ████ ████ ████
BIC (SWIFT): ███████████

Kind regards
Tomas Korinek

Letenku přímo u dopravce nebo u Kiwi?

Když už jsme u tohoto tématu, chtěl bych doplnit jednu poznámku ohledně nároku na kompenzaci v případě, že si letenku NEkupujete u dopravce. V mém případě se jednalo o cestu se dvěma různými společnostmi a bývalo by tak mnohem jednodušší koupit obě letenky najednou.

To je možné udělat pomocí mnoha různých vyhledávačů letenek, ale není od věci zmínit, jak konkrétně to má nastavené Kiwi. A ačkoliv jim v mnoha ohledech fandím a jejich služba mi přijde super, dost mě překvapila informace o tom, jak právě oni přistupují k podobným kompenzacím.

Pokud si u nich kupujete let s přestupem, nabídnou vám jeho garanci, což by v praxi mělo znamenat zajištění a uhrazení náhradního letu v případě nestihnutí navazujícího letu. Netvrdím, že to není fajn a že se to v mnoha situacích může dost hodit. Je ale dobré vědět, že pokud by náhodou došlo ke zpoždění většímu než 3 hodiny a vy jste měli let objednaný u Kiwi, sice vám možná nějaký z letů proplatí, nicméně tu kompenzační částku (typicky mnohem vyšší) si v tomto případě nechávají oni!

Samozřejmě nelze dopředu odhadnout, zdá váš bude let zpožděný a jestli dokonce natolik, abyste měli nárok na uvedenou finanční náhradu. Je ale dobré vědět, že někdy se může vyplatit kupovat let přímo u dopravce. Nevím sice, jak to mají nastavené jiné vyhledávače letenek, ale zmiňuji to proto, že spolucestujícímu, který měl úplně stejnou kombinací letů koupenou u Kiwi bylo z jejich strany nabídnuto pouze proplacení původní letenky. Já měl stejné lety koupené přímo u dopravců, díky čemuž jsem získal kompenzaci 400 €. Takže asi tak 🙂

Co když to nevyjde?

Z různých diskuzních fór a článků jsem pochopil, že proces vymáhání finanční náhrady u nízkonákladových aerolinek není vždy takto snadný a nemohu proto zaručit, že pokud budete postupovat přesně jako já, povede to k úspěchu.

Například můj další spolucestující kupoval letenky také přímo u dopravce a dostal od Ryanairu ve zcela stejné situaci záporné stanovisko s odvoláním na technické problémy. Z mého pohledu to je ale právě to, co společnost ovlivnit může, takže v takovém případě nárok vzniká. Celou věc proto musel řešit přes vymahatelskou firmu.

Pokud by vám to tedy náhodou nevyšlo a aerolinka by se bránila, můžete udělat totéž. Na základě zkušeností ostatních cestovatelů mohu doporučit firmu Vaše Nároky, která za vás vše podstatné vyřídí. V případě úspěchu si pouze vezme 25% provizi ze získané částky a vy nemusíte hnout ani prstem.

Každopádně vám přeji, abyste podobné situace vůbec nemuseli řešit… Takže sláva nazdar výletu a mějte se parádně! 🙂 A kdybyste měli náhodou nějaké zajímavé zkušenosti se zpožděným či zrušeným letem, hoďte mi to prosím do komentářů! A pokud chcete dostávat podobné tipy a informace z cest, nezapomeňte mě sledovat na Facebooku, Twitteru a Instagramu.

Komentáře

  1. Já jsem žádal o kompenzaci za zrušený let z Rigy do Vídně od AirBaltic. Mají na to taky formulář na webu, a tento vyplnit a odeslat šel. Zeptali se mě pak mailem na číslo účtu a do týdne jsem měl 250€. Kolega reklamoval stejný let, a tomu jen napsali dlouhý dopis s popisem technických příčin a nedostal nic. Asi vyčerpali rozpočet na kompenzace a kdo požádal pozdě, měl smůlu. Taky jsem mu radil tu vymáhací firmu, ale už to nechtěl řešit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.