Meditací ke spokojenému životu

Musím se přiznat, že v minulosti jsem občas míval problém udržet emoce pod kontrolou. Čas od času jsem nekontrolovaně vybouchl vzteky a zpětně jsem pak na sebe nebyl úplně pyšný. Už několik let ale provádím jednu fajn aktivitu, která mi dost změnila život a pomohla mi být mnohem více „nad věcí“. Můžeme jí říkat například meditace 🙂

Meditace sice mnoha lidem zní jako něco extra spirituálního, ezoterického a kdo-ví-co-všechno, vůbec tomu tak ale nemusí být. Je to prostě jen takové fajn mentální cvičení, pro jehož pozitivní vliv na život existuje nespočet vědeckých důkazů. A ačkoliv dnes spousta lidí cvičí, aby měli zdravé tělo, na cvičení pro zdravou mysl se často zapomíná.

Přitom se jedná o naprosto jednoduchou aktivitu, kterou zvládne každý. Navíc při ní není třeba pálit vonné tyčinky ani otevírat srdeční čakry ;) A i když to bude znít asi dost sluníčkově, jsem toho názoru, že pokud by meditovali všichni, bude svět mnohem lepším místem pro život… Chci se proto s váma podělit o vlastní několikaleté zkušenosti a případně i poradit jak na to.

No dobře, ale k čemu to teda přesně je?

Trochu jsem to nakousl už v úvodu. Pozitivních účinků meditace na lidskou mysl je sice rozhodně celá řada, ale mě osobně přijde nejdůležitější právě schopnost nenechat se tolik ovládat emocemi. A obecně být prostě tak trochu víc v pohodě.

Meditace totiž pomáhá k lepšímu pozorování vlastních myšlenek a schopnosti nasměrovat pozornost tam, kde nám to dává smysl. Neznamená to přitom, že se z nás stane robot bez emocí. Celé je to spíše o tom, že si pak dokážeme líp uvědomovat některé vlastní mentální procesy a díky tomu se pak snáze rozhodovat, kterému z nich věnujeme prostor a kterému ne.

Typická situace pak může vypadat třeba tak, že vás naštve šéf, kočka vám poblije čerstvě vypraný obrus, ale klidně i něco vážnějšího. Vy pak tomu v hlavě věnujete zbytečně mnoho pozornosti, máte blbou náladu a mračíte se na všechno kolem.

Meditace vám ale může pomoci podívat se na celou situaci s nadhledem a jednotlivé myšlenky vidět jako samostatné procesy, které se vám právě odehrávají v mozku. Díky tomu se pak můžete svobodně rozhodnout, jestli skutečně stojí za to nechat je pracovat, nebo jim přestat věnovat pozornost.

(Poznámka pro šťouraly – Neznamená to, že mě už nic nerozhodí a jsem v absolutním zenu. Samozřejmě se občas naštvu, pošlu někoho do háje nebo mám někdy depku. Ale prostě sleduju, že když zrovna pravidelně medituju, tohle všechno se děje mnohem míň často.)

Dobře, jak teda na to?

Meditovat se dá mnoha způsoby, ale ve většině případů se jedná o koncentraci na nějakou aktivitu či věc. Já tady popíšu jenom jeden druh meditace, ke kterému nepotřebujete nic jiného, než vlastní dech. A pokud čtete tento článek, jsem si zatraceně jistý, že ho máte k dispozici 🙂

Takže jak na to…? Ono je to až směšně jednoduché.

Pohodlně se usaďte, zavřete oči a po dobu 10 minut sledujte jak dýcháte. Pozorujte, jak se vám plní plíce vzduchem a jak následně zase vydechujete. A pokud zjistíte, že jste dech zapomněli sledovat, lehce se k tomuto pozorování zase vraťte.

Ano, to je skutečně všechno – nic víc, nic míň. Tenhle článek by mohl v tomto místě skončit. Ještě se podívejte na tohle video, které to celé pěkně shrnuje a jděte meditovat 🙂

Otázky a odpovědi

No jo, jenže člověk má tendenci si věci komplikovat, takže se typicky hned objeví celá řada otázek. Některé z nich si proto probereme.

1) Jak sedět?

Zřejmě se vám hned vybaví obrázek jogína sedícího v lotosovém sedu, nicméně nic takového není potřeba. Hlavní je pouze to, abyste měli rovná záda a aby vám v té pozici bylo pohodlně. Protože pokud tomu tak nebude, bude vás to zbytečně rozptylovat.

Najděte si tedy vlastní oblíbenou polohu a v té meditujte. Je jen dobré neopírat si hlavu, protože v takovém případě hrozí spánek, což není úplně žádoucí 🙂 Já nejčastěji medituju tak, že si sednu se skříženýma nohama na postel a opřu se zády o zeď (bez opory je to prý lepší, ale mě se tak nesedí dobře). Stejně tak se ale můžete obyčejně posadit na židli nebo si v kleku sednout si na paty. Dle libosti prosím 🙂

2) Jak dýchat?

Normálně! Nejedná se o cvičení dechové, ale koncentrační. Dech tedy nechte volně plynout a pouze jej pozorujte… Je běžné, že se vám při meditaci dech trochu prodlouží či prohloubí a je to v pořádku. Není ale nutné ani žádoucí dech cíleně nějak ovládat či snad jakkoliv zadržovat.

Lepší je dýchat pouze nosem. Máte-li ho máte ucpaný, zkuste si ho před meditací vyprázdnit. Pokud ale máte rýmu či jiný podobný problém, dýchejte jakkoliv je vám to příjemné.

Při pozorování dechu se pak zkuste zaměřit na to, co dýchání dělá s vaším tělem. Pozorujte, jak se vám při nádechu a výdechu pohybuje hrudník. Také můžete sledovat pocit vzduchu procházejícího skrz nosní dírky.

3) Kde meditovat?

Ideální místo pro meditaci je jakékoliv klidné místo, kde vás nebude nic rušit. Nejčastěji to bývá doma, ale určitě se dají najít alternativy. Znám například lidi, kteří si našli nějaký koutek u sebe v práci, kam si jdou zameditovat po skončení pracovní doby.

Pokud se jedná o nějaké místo, kde je možnost, že vás někdo vyruší (třeba i doma), je fajn předem vašemu okolí nějak sdělit, že byste rádi měli chvilku klidu pro sebe. Nebo pokud se k vám chtějí přidat, tak je to jedině dobře 🙂

4) Kdy a jak často meditovat?

Nejlepších výsledků budete dosahovat, pokud budete meditovat pravidelně. Je tedy vhodné najít si nějakou konkrétní denní dobu, kdy máte typicky každý den čas. Pro někoho to může být hned ráno po probuzení (můj případ), pro někoho večer po návratu z práce.

Je ale dobré mít na paměti, že nejvíce z meditace vytěžíte, pokud ji budete chápat jako přípravu na nějakou denní aktivitu. Pokud tedy budete meditovat hned po probuzení, zlepší vám to den. Podobně to funguje i po návratu z práce. Pokud budete meditovat těsně před spaním, není to sice nutně špatně (a určitě se vám pak bude lépe usínat), ale moc nevyužijete potenciál, který meditace nabízí.

Pokud se vám některý den nepodaří meditovat ve váš obvyklý čas, není problém si zameditovat kdykoliv jindy během dne. Čím pravidelnější to ale bude, tím lépe. 

Meditovat můžete klidně i dvakrát denně a to například ráno a pak také před večerními aktivitami. Mnoho lidí (včetně mě) je ale rádo, že si zamedituje jednou denně, takže pokud začínáte, není třeba to hrotit 🙂

5) Jak dlouho meditovat?

jsem uvedl, dobrý začátek je meditovat 10 minut denně. Až teprve pokud se vaše praxe ustálí a budete schopni pravidelně meditovat tuto dobu, můžete zvážit, zda svoji praxi neprodloužit (tzn. klidně až po několika týdnech pravidelné praxe prodloužit na 15 minut) .

Není totiž žádoucí se nikam hnát. Tohle není maraton a mnohem důležitější než délka je pravidelnost. Je tedy lepší meditovat každý den 10 minut, než meditovat déle ale nárazově.

Také je zde dobré zmínit princip samoregulace. Meditujte tak dlouho, jak je vám to příjemné. Není nikde psáno, že jakmile začnete meditovat 20 minut, musí to tak zůstat navždy. Je klidně možné, že vám z nějakého důvodu nebude daná délka vyhovovat (ať už prakticky, tak pocitově). V tom případě není vůbec nic špatného trochu zvolnit a svoji praxi o něco zkrátit.

6) Jak poznat, že mám „odmeditováno“?

To je velmi dobrá otázka 🙂 Při meditaci máte zavřené oči, takže nevíte, kolik času ještě zbývá. Nicméně je škoda přerušovat si koncentraci jen kvůli tomu, abyste se podívali, kolik je hodin.

Na tohle existují dva názory. Někdo říká, že není špatné se občas na hodiny podívat a časem si vypěstovat schopnost čas odhadnout jen tak. To by jistě bylo pěkné 🙂

Já osobně jsem ale geek, který má na všechno mobilní appky a ani meditace proto není výjimkou 🙂 Samozřejmě můžete použít obyčejný budík, ale já už dlouho používám aplikaci Insight Timer, kterou můžu vřele doporučit. Její hlavní funkcí je časovač, ale umí toho mnohem více.

Osobně to mám nastavené tak, že mi během sezení dvakrát lehce zazní gong. Poprvé hned po půlminutě (kterou mám na přípravu, kdy hledám vhodnou polohu a balím se do deky) a potom až znovu za dalších 15 minut, abych věděl, že už je konec.

7) Co dělat, když utíkají myšlenky

Nestresovat se tím a vždy se jen znovu vrátit k pozorování dechu. Jedná se velmi častý omyl, že je třeba se celou dobu zuby-nehty koncentrovat na dech. Opak je pravdou a pokud se o to budete pokoušet silou, nejspíš vás z toho rozbolí hlava. Náš mozek je stroj na myšlenky a je přirozené, že po chvíli začne chtít myslet na něco jiného.

Celý princip téhle meditace je ale o tom, že pokud si uvědomíme, že už dech nepozorujeme, lehce se k tomuto pozorování zase vrátíme.

Jsou dny, kdy máme hlavu plnou myšlenek a skoro celou dobu určenou pro meditaci „promyslíme“. Ano, i mě se to někdy děje a rozhodně není nutné mít z toho těžkou hlavu. Typicky se jedná o dočasný stav, který se pravidelnou praxí změní.

A ačkoliv budete mít možná tendenci každou meditaci hodnotit podle toho, jestli se vám dařilo koncentrovat nebo ne, zkuste se toho vyvarovat, protože o tom to není. Klidně se vám může stát, že se vám nějakou dobu bude „dařit“ a pak už zase ne. Tak to prostě je 🙂

8) Mám pocit, že už to „nic nedělá“

Ano, tenhle pocit se může dostavit. Ze začátku praxe je celkem běžné, že se vám budou objevovat pocity blaženosti a dobré nálady (jak během meditace, tak i po ní). Pokud ale budete meditovat déle, můžete získat pocit, že už to nemá žádný další efekt.

Mě osobně se to stalo už mnohokrát a samovolně jsem pak často bohužel přestal meditovat. Jenže ono je to zrádné, protože jakmile se dostanete do dlouhodobého pohodového stavu, můžete snadno získat pocit, že už jste si toho „odmeditovali“ dost a že už jste v zenu do konce života 🙂 Jenže ta setrvačnost často poměrně brzy doběhne a jednoho dne najednou zjistíte, že už se zase mračíte a spousta věcí kolem vás je „špatně“.

Je to úplně stejné jako s fyzickém cvičením. Pokud budete nějakou dobu trénovat, vaše tělo bude silnější a výkonnější. A i když s tím po čase přestanete, ještě nějakou dobu bude tělo fungovat dobře. Jenže když trénink neobnovíte, vaše svaly začnou ochabovat a po čase jste zpátky tam, kde jste byli.

Takže co s tím? Ideální je mít na paměti, že pokud má mít meditace efekt, je potřeba jí dělat pravidelně a nepřestávat s ní. Jenže my ideální nejsme, žejo 🙂 Takže pokud i přesto s meditací přestanete a po čase si uvědomíte, že vám s ní bylo líp, není nic jednoduššího, než se k ní zase vrátit. Podobně jako se vracíte k pozorování dechu, můžete se vrátit ke ztracené meditaci.

9) Dá se dělat něco víc?

Meditujete už nějakou dobu a máte pocit, že by se v tomto směru dalo dělat víc? Máte pravdu! Existuje celá řada jógových technik, které dokáží s naším nervovým systémem pracovat efektivně. V takovém případě vás rád odkážu například na systém AYP, kde se můžete naučit princip hluboké meditace a dalších navazujících technik.

Osobně jsem s tímto systémem začínal a přijde mi v mnoha ohledech dost dobrý. Po čase jsem ale trochu zvolnil a zůstal u obyčejné koncentrace na dech. Každý by si v tomto směru měl najít to, co mu vyhovuje nejvíce.

Konec teorie, hurá do praxe!

Pokud jste dočetli až sem, asi vás téma zaujalo, což mě těší. O meditaci by se dalo snadno mluvit hodiny a hodiny, jenže bez praxe je to naprosto k ničemu. Takže pokud máte dneska čas, není na co čekat a hned si to zkuste.

No a kdybyste měli náhodou nějaké zajímavé zkušenosti, otázky, nebo cokoliv k tématu, hoďte mi to prosím do komentářů! A pokud tak ještě neděláte, nezapomeňte mě sledovat na Facebooku, Twitteru a Instagramu.

Meditaci zdar! 🙂

Komentáře

  1. Bezva článek, já jsem s meditací přestal, nic se neděje, myslím, píšu, ale jenom je mi líto, že se nedostanu nahoru (domů) a toulám se po stupních vědění (sféry Měsíce) bez toho, abych vystoupal až tam, odkud jsem přišel. Medituji i při psaní, ale to není jako si sednout a soustředit myšlenky, občas vidět třeba bílou holubici, než se vize ztratí ve tmě za zavřenýma očima.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.